GET IN CTRL aanwezig bij Wordcamp Rotterdam

WordCamp Rotterdam 2018

Zaterdag ochtend, 24 maart, waren we aanwezig bij BlueCity te Rotterdam (het voormalig Tropicana) om de eerste Rotterdamse WordCamp editie bij te wonen. Een dag vol info over WordPress ontwikkelingen in marketing, development & design.

Allereerst onze complimenten voor het milieuvriendelijke concept van BlueCity; een speeltuin voor circulaire bedrijven. Ja, wij hadden ook even vraagtekens bij de benaming van het ‘’circulaire concept’’.

Dit circulaire concept is een locatie voor innovatieve en ecologisch verantwoordelijke bedrijven welke elkaars krachten bundelen om zo min mogelijk middelen te verspillen en dit ook op lange termijn vorm te geven. Zo wordt bijvoorbeeld de koffieprut van Aloha Bar-Restaurant een voedingsbodem voor de oesterzwammen van RotterZwam.

 

Gutenberg

Na een kop koffie & huisgemaakte en voedzame (ja dat hadden we nodig) koekjes, begint om 9.30 uur de introductie waar Monique Dubbelman van BOE!media de nieuwe WordPress editor Gutenberg toonde.

De Gutenberg plug-in is een gebruiksvriendelijke editor welke makkelijker maakt voor iedere gebruiker. De plug-in is echter nog in ontwikkeling en kan hier en daar bugs hebben. Zo wordt de introductie van Gutenberg verdeeld in 3 delen, waarvan deel 1 compatible is met WordPress 5.0 en deel 2 & 3 uitgerold zullen worden in 2019.

Monique Dubbelman van boeMedia

 

AVG en WordPress

Een onderwerp waar we als online ondernemers allemaal mee bezig moet zijn, maar liever van ons af zetten: de nieuwe privacy wet genaamd de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), welke 25 mei 2018 officieel geldt in de EU. Bij het bouwen van een nieuwe website en de daarbij behorende online marketing moet goed rekening worden gehouden met de restricties rondom de privacy van consumenten.

We mogen helaas niet meer zonder toestemming bezoekersgedrag analyseren en deze bevindingen gebruiken om nieuwe klanten te targeten. Bewaar je wel bepaalde data als website eigenaar? Dan moet je aan kunnen tonen welke data je verwerkt en met welk doel.

“Tip: bewaar dus alleen noodzakelijke data. Kortom: communiceer duidelijk naar je website bezoekers” 

Tijdens de presentatie over de AVG kregen we handige plug-in tips welke helpen bij het toepassen van de AVG bij een WordPress website. Hieronder een aantal plug-ins voor je op een rijtje:

  • GDPR Consent
  • Delete me
  • Wider Gravity Forms Stop Entries
  • Gravity Forms Encrypted Fields
  • WP GDPR Compliance

Op de website van de NPO is een goed voorbeeld weergeven van hoe zo een melding er op je website uit moet zien. Let op: checkboxes mogen vooraf NIET zijn aangevinkt volgens de nieuwe wet.

Wil jij zelf wat research doen en meer te weten komen? Check dan de website van www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

Een andere tip tijdens deze presentatie was om de tekst in jouw cookie melding en privacy policy zo duidelijk mogelijk te houden en hierbij geen moeilijke en vage termen te gebruiken.

 

Online verkopen met WordPress, zonder WooCommerce

David de Boer van het bedrijf Paytium, gaf tijdens de presentatie uitleg over mogelijke varianten op WooCommerce als WordPress webshop plug-in. Voor relatief grote webshops, met veel producten, is WooCommerce een ideale optie als plug-in.

Maar heb je nu een relatief kleine webshop en wil je ook producten kunnen verkopen met een online betaalkoppeling? Dan zijn er alternatieven!

Zo kun je bijvoorbeeld Gravity Forms koppelen aan een payment provider zoals Paytium, waarmee klanten alsnog via Nederlandse betaalmethodes zoals iDeal kunnen betalen. Dit zorgt voor een minder ‘’zware website’’ waarbij je geen onnodige code op je website hebt van opties die je niet gebruikt.

 

Hoe kan je de website snelheid verhogen?

Mike Rynart gaf tijdens zijn presentatie tips over hoe je een website zo goed mogelijk kan optimaliseren op het gebied van snelheid. Het aantal seconden waarin een webpagina geladen wordt, en dus zichtbaar is voor een bezoekers, is een van de belangrijkste rankingfactors in Google.

Uit onderzoek blijkt dat 3% van de website bezoekers een site zullen verlaten wanneer de laadtijd langer als 3 seconden duurt. Ja, je leest het goed: slechts 3 seconden!

Werk aan de winkel dus..

Er zijn een aantal tools waarmee je je website snelheid kunt testen. Zo gebruiken wij vaak  Google Pagespeed Insights of Google’s Test My Site voor een toelichting op de snelheid van mobiele pagina’s. een andere tool welke meer details geeft is Pingdom Tools.

Een aantal andere tools welke Mike benoemde waren:

Een van de adviezen die vaak uit de pagespeed test van Google komt, is dat je wordt aangeraden om Accelerated Mobile Pages (AMP) aan te maken. Door het aanmaken van deze specifieke pagina’s op een website, wordt de pagina sneller geladen en dit zorgt weer voor een betere gebruiksvriendelijkheid!

Deze methode zorgt voor een soort simpele variant van je pagina in mobiele zoekresultaten, waarbij bepaalde code en styling weggelaten kan worden.

Denk hierbij aan het weglaten van widgets, fotosliders en grote logo’s. Dit allemaal met als doel: des te minder code en content Google hoeft te laden, des te sneller de website!

Je kunt deze pagina’s herkennen aan het stroomschokje onder de tekst van het zoekresultaat en links van de URL.

 

Last but not least: tips van team Yoast

Voordat we de WordCamp dag afsloten met een borrel en hapje, was er de Yoast Roast waarbij het team van Yoast een aantal websites van de WordCamp bezoekers onder de loep nam en tips gaf over hoe hij of zij de website kan verbeteren.

Een van de tips die zij gaven was dat een homepage van de website altijd duidelijk moet weergeven waar het over gaat en welk product/dienst er verkocht wordt. Doe dit dan het liefst above the fold, dus in het zicht zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.

Een andere tip had betrekking op de visuele focus op een website. Sommige websites bevatten té veel foto’s en blokken waardoor dit de gebruiker afleidt van het doel van de website.

Wordcamp Rotterdam

 

Wil jij ook aan de slag met verbeteringen van jouw website? Of wil je een website laten maken welke responsive is, snel laad en goed gevonden wordt in Google? Neem dan contact met ons op en we bespreken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Contact opnemen

No Comments

Post A Comment