20 jul Website klaar, what now?
Heb jij een nieuwe website, maar heb je nog geen bezoekers? Of heb je een webshop en heb je nog niets verkocht? Dan moet je gaan denken aan stap 2: online marketing.
Online marketing is voor veel kleine ondernemers nog een vreemd begrip. Als ik in mijn vriendengroep probeer uit te leggen wat ik nu doe, omvat ik het als volgt: de online vindbaarheid verbeteren van een bedrijf (website/webshop) om zo klanten te genereren en bekendheid te creëren. Denk hierbij aan online adverteren (van magazine naar online platform), bloggen, linkbuilding en social media marketing.
Waarom ik eigenlijk begonnen ben met het schrijven van deze blog, is omdat vele ondernemers stil komen te staan na het live gaan van hun website. Zonder hier verder in te investeren (of zelf moeite in te stoppen), gaat de website waarschijnlijk niet snel gevonden worden door jou toekomstige klanten.
Heb je een klein budget?
Dat hoeft niet te betekenen dat je niet aan online marketing kan doen. Begin met een lage investering en zet hoger in wanneer jij wil, op een gewenst platform.
Begin bijvoorbeeld met een dagbudget van € 5 om te investeren in Facebook advertenties.
Goed, voordat ik hier verder op in ga, zijn er een aantal stappen welke je kan nemen om je website beter vindbaar te maken.
1) Aanmelden bij Google My Business
Meld je GRATIS aan bij Google My Business. Het grootste voordeel hiervan is de zichtbaarheid van jouw bedrijf en website in de zoekresultaten van Google Search en Google Maps. Men kan makkelijker op de button Website of Route klikken. Ook kunnen er zo reviews achter worden gelaten, welke je kan beantwoorden.
Doorloop het aanmeldt proces hier:
Vanuit het Google My Business dashboard heb je ook inzicht in het aantal kliks en zoekopdrachten binnen maps.
2) Google Search Console
Nog een dienst van Google, hier is het erg handig om naar de technische kant van je website te kijken. Search Console heeft de volgende functionaliteiten:
- het indexeren van pagina’s: worden alle pagina’s wel gevonden door Google of zit er ergens een fout?
- inzicht op welke zoekwoorden je wordt gevonden
- de Click Through Rate
- inzicht in links welke naar de website verwijzen
- inzicht in de mobiele bruikbaarheid
3) Maak social media accounts aan
Uiteraard is de keuze van een social media kanaal wel afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf in valt.
Stel dat je actief bent in de gezondheidsbranche, dan zijn Facebook, Instagram & Pinterest ideaal voor gebruik.
Verkoop jij IT gerelateerde producten, dan is een platform als Facebook of Linkedin veel relevanter. Denk goed na over jouw doelgroep aanwezig kan zijn.
Facebook is in 2018 nog steeds het meest populaire social media kanaal. Ga je hiermee aan de slag? Zorg dan wel dat je een bedrijfsaccount aanmaakt en geen privé account! En vul alle gegevens goed in, zodat je een volledig profiel hebt.
Benieuwd hoe wij dat gedaan hebben? Facebook GET IN CTRL
4) Bloggen
Ja ja daar is die weer: het bekende bloggen, oftewel contentcreatie. Zorg voor vernieuwende content op je website, waardoor je gevonden kunt worden in zoekmachines! In principe kan iedere soort website/webshop wel een blog sectie aanmaken. Je hoeft hier geen beroemde food blogger voor te zijn.
Bloggen is wél tijdsintensief en je moet leuk kunnen schrijven. Maar het is wel iets waar je aan kunt werken, zonder daar teveel geld voor hoeven in te steken.
5) Heb jij wel budget om te adverteren?
Begin dan met adverteren op Facebook. Dit kan al vanaf een klein bedrag per dag.
Facebook is een wereldwijd bekend platform met een groot bereik. Maar belangrijker: je kan erg gericht adverteren!
Richt jouw advertenties bijvoorbeeld specifieke op vrouwen van 30 tot 40 jaar, woonachtig in Zuid-Holland met een HBO of Universitaire opleiding.
Zo kan je ook bepalen op welk deel van de dag je bijvoorbeeld meer budget wil uitgeven. Misschien zijn jouw klanten in de avond alleen actief op Facebook, of bijvoorbeeld in het weekend.
Wanneer je bezig bent met het aanmaken van een advertentie in de Facebook Business Manager, krijg je ook de suggestie om de advertentie te weergeven op Instagram.
Vanzelfsprekend?
Misschien heb je hier al lang aan gedacht, maar Google jouw bedrijf ook eens en kijk waar en hoe je naar voren komt online. Op welke pagina in Google wordt je gevonden? Klopt alle info wel over jouw bedrijf wat er te vinden is?
Klopt jouw meta description? (De meta description is de zin die onderaan het zoekresultaat wordt getoond. Deze zin moet de zoeker stimuleren om op de website te klikken.)
En zijn er geen doodlopende verwijzingen op je website?
Ga dit na en zoek verbeteringen!
Tip: een tool die jou hierbij een handje helpt is SEOquake, een handige toolbox voor je browser waarmee je websites scant op SEO criteria.
Hulp nodig bij het scoren van klanten?
Begrijpelijk als deze tools en termen je misschien om de oren vliegen. We helpen je graag verder met een van deze onderdelen om jouw website of webshop nog beter te maken! Neem gerust contact op om te horen wat de opties zijn. Geen zorgen, je zit nergens aan vast en we hanteren een scherp tarief 🙂
Geen reactie's