Google biedt een platform waarmee je je website kunt laten communiceren met Google. Zo zal Google jou vertellen of ze je website correct kunnen indexeren, met andere woorden: is jouw website goed te vinden in de zoekresultaten.
Het is voor een website/webshop eigenaar erg belangrijk om alle statistieken inzichtelijk te hebben en te weten hoe jouw website rankt in Google. Daarvoor zijn de Google Tools!
Nu jouw website draait wil je natuurlijk ook weten hoe deze presteert. Hoeveel verkeer komt er op de website? Waar komen de bezoekers vandaan? En welk percentage van de bezoekers wordt omgezet naar een daadwerkelijke lead of klant?
Op deze en vele meerdere vragen, geven de statistieken vanuit Google Analytics antwoordt.
Google Analytics is een online tool welke statistieken binnen jouw website bijhoudt. Bezoekers, pageviews, links, conversies, kosten en andere belangrijke Web Analytics kunnen volledig gemeten worden waardoor de ROI (return-on-investment) bepaald kan worden. Grofweg verdeeld Google Analytics de gegenereerde data in vier onderdelen, namelijk:
Doelgroepen (wie bezoekt je website?)
Acquisitie (via welke kanaal komen ze op de website?)
Gedrag (wat ziet men en wat doet men op de website?
Conversies & doelen (wat je levert jouw website op?)
Search Console is ook een gratis Google tool welke de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google kan bijhouden en controleren. In Analytics zie je voornamelijk hoeveel verkeer op jouw website komt en waar zij op klikken. Maar je wilt ook weten wat bezoekers doen voordat ze op jouw website komen toch?
Google Search Console biedt de optie om in te zien op welk zoekwoord men binnen kwam op je website en wat ze te zien hebben gekregen. Je kunt bijvoorbeeld zien dat je website een X aantal keer naar voren is gekomen in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord. Hier kan je dus weer op inspelen met SEO!
Een andere belangrijk onderdeel van deze tool is de indexering en het zogeheten Crawling. Google beschrijft deze term als volgt: ‘Een crawler is een generieke term voor programma’s (zoals een robot of spider) die worden gebruikt om websites automatisch te vinden en te scannen door links van de ene webpagina naar de andere te volgen’’.
Stel dat jouw website net live is, dan kan het normaal gesproken even duren voordat deze zichtbaar is in de zoekresultaten (soms wel weken). Door jouw website en een sitemap toe te voegen aan Search Console, wordt de website sneller gecrawled.
Wil jij graag één of meerdere tools van Google gebruiken, maar je wilt hier graag hulp of advies bij? Neem dan gerust contact op, wij willen je hier graag mee verder helpen!
Heb jij een fysiek bedrijfsadres en wil je ook lokaal goed gevonden worden? Maak dan gebruik van Google My Business. Wanneer je dit account hebt aangemaakt en ingericht hebt, kan je nog sneller gevonden worden in Google aan de hand van het blok rechts in de resultaten.
Dit ziet er als de afbeelding links.
Op deze manier kan men vliegensvlug jouw website URL, adres, telefoonnummer en openingstijden zien. Ook verschijnen hier, inden van toepassing, Google reviews en is een foto overzicht weergeven.
De voordelen van een listing bij Google My Business:
Voeg foto’s toe van je producten, bedrijf en personeel
Update je openingstijden en contactinformatie
Trek meer klanten met reviews en beoordelingen
Beantwoordt veelgestelde vragen
Google Posts
Toevoegen van menu & services
Zoals de naam het al zegt, is dit een trend-watching tool. Vul hier een bepaald zoekwoord in en je krijgt een trendline te zien met de interesse in de loop der tijd. Naast de trendline, krijg je ook gegevens van interesses per subregio en gerelateerde onderwerpen
Wil je dat wij een van deze tools met jou website koppelen? Of heb je al een account en wil je hier een training in of een maandelijkse rapportage? Geen probleem, we helpen je graag verder! Wij houden van heldere taal en maken daarom gebruik van begrijpbare rapportages en analyses.